dinsdag 22 januari 2013

Een wereld vol guru's


Guru’s. Tegenwoordig heb je ze in alle soorten en maten. Internet, kook, mode en beauty guru’s.. Hun grootste doel is het mensen inspireren en overtuigen van een bepaalde passie en daar een prima zakcentje mee verdienen. Wat zeg ik.. Stinkend rijk die guru’s!
Het is ze ook niet te verwijten, er wordt voornamelijk veel plezier aan beleefd en mensen doen er nog wel eens een dosis kennis mee op.
Neem nu talkshow/ liefdadigheid/ tv guru Oprah Winfrey. Al vele jaren weet ze het wereldwijde publiek tot tranen toe te ontroeren met zielige, onvoorstelbare, maar vooral exclusieve verhalen van beroemdheden en niet-alledaagse mensen. Enkele jaren geleden vierde ze haar 25 jarig jubileum met een speciale dvd uitgave die alle meest besproken items bevatte van haar talkshow verleden.



Ik heb hem destijds gekocht en met plezier en bewondering bekeken. Vervolgens heb ik de dvd's diep opgeborgen na enig schaterlach van een vriendin die vroeg of ik soms ook een rollator nodig had.
Sommige items zijn ook echt ‘over the top’ zoals de weggeef acties voor arme gezinnen die dan overrompeld worden met de duurste vakanties, meubels en zelfs hele huizen. Tranen in overvloed, ook bij Oprah haarzelf. Want zoals het elke beroemdheid betaamt, een normale jeugd past niet in het plaatje. Om beroemd te worden in Amerika moet je toch wel zo verdomd veel ellende op je kerfstok hebben, wil je enigszins populair worden bij het publiek. En dat heeft Oprah.
Inmiddels is het zo’n hype geworden dat geen enkeling haar verzoek voor een interview nog weigert. Zelfs Lance Armstrong niet om hierin te onderworpen worden aan een heftige ondervraging omtrent zijn drugsgebruik.
Ik adviseer Oprah de volgende keer Joran van der Sloot uit te nodigen en hier haar ‘yes or no’ vragen op af te vuren.

Een ander  spraakmakend en populair marketing-aantrekkelijke guru is natuurlijk kok Jamie Oliver. Met zijn ongelooflijke laid-back enthousiasme en zijn wilde kookbewegingen maakt hij iedere kookleek enthousiast voor een heus koningsmaal. Zijn nonchalante houding en consumptie-houdende uitspraken maken hem gewild bij het Nederlandse publiek. Ook vanwege zijn 30, of nu zelfs 15-minute meals die met zijn handen prima in deze tijd zijn te bereiden. Echter, wanneer mijn handen hieraan te pas komen vrees  ik voor een prutje wat binnen deze tijd is bereid, maar de mond van mijn partner, laat staan die van mijzelf niet weet te halen.



Het is natuurlijk ontzettend leuk om naar te kijken, te dromen en alle ingrediënten vol goede moed aan te schaffen die natuurlijk gewoon bij elke supermarkt op de hoek verkrijgbaar zijn. Kijk, daar heeft Appie dan weer gretig toegeslagen. Want bestaat kerst niet uit het met tegenzin bereiden van een feestelijk maal? "Hoe zou het zijn als laid-back Jamie eens een aantal veel te hoog geprijsde kant- en klare maaltijden voor ons ging samenstellen, die wij vervolgens aanbieden met leuzen als; bespaar je wat moeite en schaf de unieke bloemkool met rozijntjes in cranberry-saus alvast aan!;" moet Dhr. Appie gedacht hebben bij het brainstormen tijdens de maandelijkse aandeelhouders vergadering. Gooi die man wat pondjes toe en laat hem overvliegen met z'n hyper gezinnetje. Stop hem vervolgens in wat commercials, laat hem lachen op de Allerhande fotosessies en klaar is kees! En ja. Het is gelukt. Ook ik visualiseerde mijzelf  in de keuken met het enkel opwarmen van een Jamie-maal die ik vervolgens serveer aan mijn gasten. Ik kwam weer tot de realiteit bij het constateren van het aantal calorieën in maaltijden van TV-koks. Gemiddeld 750 rasechte kcals. Laat maar. 



Na de feestdagen deed ik mijn boodschappen bij de Lidl. Mijn maag keerde een beetje om bij het zien van de 'Sonja Bakker- LIDL' dieet boeken. Guru's don't stop..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten