maandag 11 februari 2013

De ondernemer en de crisis.. Een bitter tijdperk, of toch niet?


In januari stond Nederland weer even in het teken van de mode. En om precies te zijn ging het over de trends van najaar/winter 2013. Met de modefabriek als jaarlijkse aftrap haast tout modeliefhebber, ondernemer, blogger of student zic h naar de RAI om zich te laten inspireren wat betreft nieuwe merken en trends. Ook wij hebben dit jaar wederom een bezoek gebracht aan deze mode-speeltuin vol met mooie, aparte maar ook spraakmakende types. Een jongeman gehuld in een ruitjesrok die vrolijk rondhuppelt alsof hij zich op een Zwitserse alpenweide bevindt is hier dan ook geen uitzondering.

 Bezoekers draaien even om en lopen dan gerust weer verder, beseffende dat dit misschien wel de toekomst is waar de modewereld zich op aan moet passen. We hebben het hier over de zoektocht naar inspiratie en de opvolging in trends. Volgden de modemerken eerder de leidende ontwerpen van gerenommeerd designer, nu zijn het vooral de fashion-bloggers die dienen als inspiratie voorbeeld voor hedendaagse collecties die het liefst zo snel mogelijk geproduceerd worden. Want ook hierin is de concurrentie moordend en neemt alleen maar toe.


Dan krijgen we ook nog eens te maken met die ellendige crisis. Bijna elk bedrijf in iedere branche moet momenteel op een houtje bijten om  het hoofd nog boven water te houden. Reorganisatie en ontslag lijken dan ook wel het meest gebruikte woord van 2012. Natuurlijk zijn de wonden in sommige branches extra diep. Neem bijvoorbeeld de bouw. Hier heeft een stijging in werkloosheid plaatsgevonden van maar liefst 70%! Faillisementen worden tot vandaag de dag helaas nog keihard uitgesproken. De kleine ondernemers met weinig spek op de botten gaan het eerst.




Welke ondernemers maken hier het minst van mee? Naar mijn idee zullen dit de begrafenis ondernemers zijn. De dood is tenslotte iets wat niet te voorkomen is en een gebeurtenis die respectvol, maar ook luxueus moet worden aangepakt tegenwoordig. Een koffie met cake is allang passé. Nabestaanden willen tranentrekkende muziek, spraakmakende video’s en een uitgebreid buffet voor iedereen die wat betekend heeft in diens leven. Een business die niet te stoppen is dus. Maar tevens een zware. Weinig mensen zijn weggelegd voor een beroep waarin er dagelijks geconfronteerd wordt met datgene wat wij allemaal willen ontwijken. De dood.


Afijn, van de modefabriek naar begrafenis-ondernemer. Zo kan het lopen. De conclusie van dit schrijven is dan toch wel dat de wereld veranderd en tegelijk een sterk dieptepunt meemaakt. Om de mode te stimuleren dienen er eerst inkomsten gemaakt te worden. De consument is hetgeen waar het uiteindelijk allemaal om draait. In welke context dan ook. Gasten, klanten, patiënten, afnemers, consumenten. Zij zijn ons en wij zijn zij. Dit is de cirkel die economie heet en die moeten we met zijn allen draaiende houden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten