In januari stond Nederland weer even in het teken van de
mode. En om precies te zijn ging het over de trends van najaar/winter 2013. Met
de modefabriek als jaarlijkse aftrap haast tout modeliefhebber, ondernemer, blogger
of student zic h naar de RAI om zich te laten inspireren wat betreft nieuwe
merken en trends. Ook wij hebben dit jaar wederom een bezoek gebracht aan deze
mode-speeltuin vol met mooie, aparte maar ook spraakmakende types. Een jongeman
gehuld in een ruitjesrok die vrolijk rondhuppelt alsof hij zich op een
Zwitserse alpenweide bevindt is hier dan ook geen uitzondering.
Bezoekers
draaien even om en lopen dan gerust weer verder, beseffende dat dit misschien
wel de toekomst is waar de modewereld zich op aan moet passen. We hebben het
hier over de zoektocht naar inspiratie en de opvolging in trends. Volgden de
modemerken eerder de leidende ontwerpen van gerenommeerd designer, nu zijn het
vooral de fashion-bloggers die dienen als inspiratie voorbeeld voor hedendaagse
collecties die het liefst zo snel mogelijk geproduceerd worden. Want ook hierin
is de concurrentie moordend en neemt alleen maar toe.
Dan krijgen we ook nog eens te maken met die ellendige
crisis. Bijna elk bedrijf in iedere branche moet momenteel op een houtje bijten
om het hoofd nog boven water te houden.
Reorganisatie en ontslag lijken dan ook wel het meest gebruikte woord van 2012.
Natuurlijk zijn de wonden in sommige branches extra diep. Neem bijvoorbeeld de
bouw. Hier heeft een stijging in werkloosheid plaatsgevonden van maar liefst
70%! Faillisementen worden tot vandaag de dag helaas nog keihard uitgesproken.
De kleine ondernemers met weinig spek op de botten gaan het eerst.
Welke ondernemers maken hier het minst van mee? Naar mijn
idee zullen dit de begrafenis ondernemers zijn. De dood is tenslotte iets wat
niet te voorkomen is en een gebeurtenis die respectvol, maar ook luxueus moet
worden aangepakt tegenwoordig. Een koffie met cake is allang passé.
Nabestaanden willen tranentrekkende muziek, spraakmakende video’s en een
uitgebreid buffet voor iedereen die wat betekend heeft in diens leven. Een
business die niet te stoppen is dus. Maar tevens een zware. Weinig mensen zijn
weggelegd voor een beroep waarin er dagelijks geconfronteerd wordt met datgene
wat wij allemaal willen ontwijken. De dood.
Afijn, van de modefabriek naar begrafenis-ondernemer. Zo kan
het lopen. De conclusie van dit schrijven is dan toch wel dat de wereld
veranderd en tegelijk een sterk dieptepunt meemaakt. Om de mode te stimuleren
dienen er eerst inkomsten gemaakt te worden. De consument is hetgeen waar het
uiteindelijk allemaal om draait. In welke context dan ook. Gasten, klanten,
patiënten, afnemers, consumenten. Zij zijn ons en wij zijn zij. Dit is de
cirkel die economie heet en die moeten we met zijn allen draaiende houden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten