zaterdag 9 februari 2013

Guest editor for a week @ Fesjon

Ik heb afgelopen week de prachtige kans gekregen mijn interesses, bezigheden en gedachten te delen met de lezers van stijlwebsite Fesjon. Hier was ik een week lang 'guest-editor' en heb ik zoveel mogelijk uiteenlopende zaken aan het licht gebracht die mijn gedachten dagelijks passeren. Naast onze webshop Mincfashion, heb ik ook andere dingen in mijn hoofd die nu of eerder een veelbesproken onderwerp zijn geweest. Interessant om het hierover te hebben en om in dit mooie land mijn vrije meningsuiting te geven.;)

Ik zal de aankomende week een paar blogs op mijn eigen pagina plaatsen, zodat ze ook hier gearchiveerd kunnen worden!

Veel leesplezier;)



Emancipatie.


Nee, ik ben geen feminist, maar ben zeer tevreden met de hedendaagse gelijkheid tussen man en vrouw. Natuurlijk botst er weleens iemand tegen het glazen plafond of ontvangt een opmerking waarvan de interpretatie moeilijk is af te wegen.
Tegenwoordig zijn er vele ondernemende vrouwen die naast hun onderneming ook tijd weten te vinden voor hun tweede fulltime baan, het huishouden/ gezin. Ik heb zelf geen kinderen en zou eigenlijk niet moeten denken aan een luier, papje of babybadje na het thuiskomen van een lange werkdag, inclusief avond. Gek genoeg past de mens zich direct aan wanneer er zich een verandering in levensstijl voordoet.
Misschien zijn ondernemende vrouwen daarom tevens goede moeders. Zij weten zich razendsnel aan een andere situatie aan te passen en gooien niet onverhoopt de handdoek in de ring wanneer het tegenzit. ‘Doorgaan tot het bittere eind’ is dan ook wel de gedachte die menig moeder, ondernemer of niet, is gepasseerd.

Kinderdagverblijven dragen dankbaar hun steentje bij aan emancipatie. Voor moeders de mogelijkheid om parttime, dan wel niet fulltime te blijven werken. Met een beetje hulp van oma’s of opa’s natuurlijk. Ik zie de laatste tijd meer verdelingen tussen werkdagen van de man en de vrouw. Was het voorheen een ongeschreven regel dat de vrouw na bevalling minstens 5 jaar thuis bleef voor het kind, nu is het direct doorbikkelen na verlof, kind afgeven bij mams , paps of opvang en 3 dagen werken, afgewisseld met manlief die tevens 1 a 2 werkdagen heeft ingeleverd. Nu zijn de meningen over opvang stevig verdeeld en zijn er jammer genoeg veel bezuinigingen toegepast op de toeslagen voor kinderopvang. Dat maakt de situatie voor sommige vrouwen des te lastiger, aangezien zij flink wat loon moeten inleveren om de kosten voor de opvang nog te bekostigen. Ik ben al regelmatig tegengekomen dat deze vrouwen noodgedwongen hun baan moeten beeindigen vanwege deze oplopende kosten. Kosten die er niet zijn wanneer je thuis bij je kind bent, maar jezelf geen mogelijkheid meer geven je te ontwikkelen.


Nu is het ook voor veel vrouwen een bewuste keuze niet te werken en de eerste jaren van de jeugd bij het kind blijven. Een goede, maar ook beperkte keuze naar mijn idee. Ik las enkele weken een onderzoek in de Volkskrant dat betrekking had op het aantal parttime werkende vrouwen en mannen in Nederland, ten opzichte van andere Europese landen. Het blijkt dat het aantal parttime werkende mannen steeds meer toeneemt in eigen land.
Een fenomeen dat in vele landen wordt opgevolgd, maar waar in de minder ontwikkelde landen nog lang geen sprake van is.
Met ongeloof zie ik af en toe nog reportages of ellendige nieuwsberichten waar de onderdrukking van de vrouw het onderwerp is.


Neem de groepsverkrachtig van pas geleden in India, of de veelbesproken ‘gypsy’ cultuur in Schotland. Helaas komt eerwraak ook  nog steeds in eigen land voor. Al is het niet onze eigen cultuur, wel moeten we hierin onze verantwoording nemen en optreden tegen deze belachelijke vorm van geweld.
AL met al, de emancipatie is op de goede weg. Helaas ondervindt zij vele hindernissen door het verschil in cultuur en de hiervoor genoemde bezuinigingen. Desondanks komen we er wel.. Er is al een hoop bereikt. Of zoals de Spice Girls mij ooit zeiden: Girl Power!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten