zondag 7 oktober 2012

Ideaal 'after running' voer.

Het is weer tijd om een lekker en gezond recept te delen.
Gezien het feit ik regelmatig hardloop en hierbij ook op mijn voeding probeer te letten, wil ik graag mijn 'homemade' lunches en diners delen.

Ik loop nu bijna 2 jaar regelmatig hard. Dat betekend dat ik 2 á 3 keer per week mijn New Balance schoenen aantrek om een rondje van 8 tot 10 km te lopen. Weer of geen weer, als je jezelf hebt voorgenomen om te gaan hardlopen, ga je ook hardlopen. In de miezerende regen is het namelijk een ideale work-out. Je moet in beweging blijven om warm te blijven en tegelijkertijd geeft het je een boost van energie omdat er zich enorm veel zuurstof in de lucht bevindt.
Je voelt je ook een soort van oermens. Aangezien je je trotseert tegen de natuurlijke elementen in combinatie met een hoge hartslag en een kapsel dat even tijd nodig heeft om te herstellen.. Die feiten daar gelaten, vind ik het nog steeds de ideale sport voor een druk werken persoon. Even snel omkleden, deur uit en lopen maar!

Het is belangrijk om goed te eten na een fiks rondje hardlopen. Aangezien je veel calorieën verbrand en de meesten wat vet willen verliezen maar geen spiermassa's, dien je veel eiwitten en proteïnen binnen te krijgen.
Een oude vriend die graag aan krachttraining deed, was verslaafd aan magere kwark. Omdat het lekker is, maar ook omdat het ontzettend veel eiwitten bevat en een relatief erg laag vetgehalte heeft.
Goede nazorg dus voor een hardloper. Ook ik vind het heerlijk om in een kom met magere kwark te lepelen. Vooral in combinatie met fruit en noten-muesli voor de energie en nodige vetten.


Qua fruit neem ik vaak een sinaasappel en verschillend diepvriesfruit. Nu heb ik een zak cranberries gekocht waar ik de benodigde hoeveelheid uithaal en de zak vervolgens weer terug zet in de diepvries. Even laten weken in warm water, sinaasappel schillen, in stukjes snijden en in een grote kom doen.
Schep ongeveer 100 gram magere kwark over het fruit heen en voeg, indien gewenst, nog wat magere of volle yoghurt toe. Ik vind deze combinatie lekker met muesli van 'dorset cereals' hier zijn verschillende soorten in te vinden met noten, zaden, gedroogd fruit etc. Voor voldoende vezelinname voeg ik wat all-bran vezelplus toe. Deze staafjes zitten boordevol vezels en zijn heerlijk knapperig..




Nog wat honing voor een ietwat zoetige smaak en smullen maar!
Let op: Veeg je mond goed af, magere kwark is hardnekkig en blijft graag om je mondhoeken zitten.
Lees: NIET charmant;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten