vrijdag 7 december 2012

Addictions: Yoghurt, Chocolate, Bags and Running..

Iedereen heeft verslavingen. Van ongezond tot neutraal, van vervelend tot positief.. Meest voorkomende verslavingen zijn in het algemeen: Koffie, roken, alcohol, snoepjes, chocola, seks, en tv kijken. Oh ja. sinds een paar jaar speelt de social media verslaving ook een grote rol.

Als je het zo bekijkt, is geen enkele verslaving positief te noemen. De definitie van verslaving is namelijk:
Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is, zodanig dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk los kan laten. Het gedrag van de persoon is voornamelijk gericht op het verkrijgen en innemen van het middel, of het handelen naar de gewoonte, ten koste van de meeste andere activiteiten. Als het lichaam deze stof of gewoonte dan moet loslaten kunnen er ernstige ontwenningsverschijnselen optreden bij deze persoon.(Wikipedia)

Klinkt heftig, maar zo erg is het in het algemeen niet. Het is vrij makkelijk leven met een verslaving voor roken, koffie etc.. De mens is geboren voor verslavingen en naar mijn mening bestaat er geen enkel persoon zonder de voorkeur voor steeds terugkerende gewoontes of stoffen.

Zo ook mijn verslaving. Menig kennis/vriend of vriendin weet dat ik graag een rondje loop. Er gaat geen week voorbij waarin ik niet enkele kilometers heb gemaakt. Nu gaat dat vrij moeilijk wanneer er een been/enkel gebroken is, maar tot op heden heb ik deze klachten nooit ondervonden (klopt af). Ja, ik kan deze gewoonte moeilijk loslaten en inderdaad, er zijn momenten waarbij dit ten koste gaat van andere activiteiten. 
Zo prefereer ik s'avonds een rondje om boven het uitgebreid koken van het avondmaal en neem ik s'ochtends mijn hardloop-outfit mee naar kantoor, om deze (met lampjes) na werktijd te gebruiken. Het kost wel een paar rare blikken van collega's en opmerkingen van voorbijgangers als: "je lijkt wel een lopende kerstboom!" maar na deze 'work-out'..  ben je voldaan. 




Na bovenstaande beschreven te hebben, moet er wel expliciet vermeld worden dat dit geen dagelijkse kost is. Ik hanteer nog steeds een gemiddeld trainingsschema van 3 x per week, wat volgens mij niet meer dan normaal is. 

Wat betreft mijn andere verslavingen. Ook hier kunnen meerdere mensen mij de hand schudden. Vooral het vrouwelijke deel. Chocolade is een genotsgoed. Verkrijgbaar in verschillende varianten, maar ik neem enkel de (extra) pure. En weer kunnen mijn collega's dit beamen. Rond de klok van 4 krijg ik plots een onvoorzienbare trek in cacao. En dan in de meest pure vorm. Geen melk, room, nootjes, wit of praliné.. Nee, een pure brok 72%!
Gelukkig is dit de meest gezonde variant van chocolade en wordt het zelfs met vol enthousiasme door diëtisten aanbeveelt voor mensen met een hoge bloeddruk/cholesterol.




Gisteren heb ik een bezoek gebracht aan styliste Lonneke, van de populaire website StyleMyDay en contributor voor Danie Bles. Ik heb urenlang met haar gesproken over onze gedeelde interesses, verslavingen en ervaringen.
Ook zij blijkt regelmatig te zwichten voor een heerlijk stuk pure chocolade, evenals andere 'healthy snacks'. Gezond eten, maar wel genieten is een motto dat op ons beiden van toepassing is. Het experimenteren van nieuwe trends op het gebied van gezonde snacks is dan ook geweldig! Ook zij heeft de heerlijke en o zo gezonde Gojibessen als snack ontdekt. Als tussendoortje, in de yoghurt (ja ook verslavend) of door een salade.




Ook heb ik met haar een andere gemeende verslaving besproken: De tas. Ook mijn omgeving weet van deze verslaving, Mincfashion is immers een paar weken online en laat dit nou net een passie reflecteren! "Van je passie moet je je werk maken" is mij altijd gezegd, en zo geschiedde. Met Lonneke ben ik een bepaalde rubriek gestart dat over ongeveer 2 weken op Mincfashion te zien is. Erg spannend, dus hou de site goed in de gaten! Als er iemand inspirerend is op het gebied van tassen, dan is zij het wel. Nog nooit zoveel pracht en praal op designer-tassen gebied bij elkaar gezien! Ik heb een Hérmes, Céline, Chanel etc.. vast mogen houden. 


Over 1 ding waren we het zeker eens: Een tas is, samen met schoenen, het belangrijkste onderdeel van een outfit. Hier investeer je in en pronk je mee. De rest van je outfit koop je creatief in bij de niet al-te dure boetieks of kledingketens. Ten slotte draag je dit doorgaans een á twee seizoenen, om het daarna weer diep in de kast weg te stoppen. Althans, voor een groot deel van de modebewuste Nederlandse vrouw is dit van toepassing.

Binnenkort meer over deze inspirerende vrouw, styliste en blogger!

Neem ook eens een kijkje op haar website StyleMyDay!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten