dinsdag 15 maart 2011

Carnaval..

Het was weer die tijd van het jaar waarin alle plaatsen in het zuiden van het land veranderen in Oeteldonk, Kielegat, Strienestad, Kruikestad, Krabbegat en ga zo maar door. De namen komen lichtelijk overeen met de gekte die dan heerst door de hele stad heen.
Ik hou daar wel van, dus besloot ik om dit jaar weer mijn kattenpakje aan te trekken en me naar het zuiden te begeven! Op het station was nog niet heel veel te merken van de carnaval behalve wat lallende boeren met pruiken op en dametjes met polkadot rokjes die alvast wat drank hadden ingeslagen om in de stemming te komen. Het feest duurt officieel van zondag tot en met dinsdagavond (vastavond). Ik zou het niet kunnen volhouden om 3 dagen lang sóchtends al aan de wijn of aan het bier te zitten, maar respect voor de mensen die het wel kunnen! Eerst even wat prosseco  flesjes de baas gemaakt en daarna op naar Oeteldonk! In de trein is de carnavalssfeer wel echt te merken, want de flessen drank, alle carnavalskrakers en de spectaculaire outfits vliegen je om de oren. Niet is te gek deze dagen en iemand die zegt geen outfit te hebben moet maar eens goed in zijn/haar garderobe kijken, want creatief zijn met carnaval kan iedereen! Neem bijvoorbeeld al je glans leggings van vroeger, combineer ze met sweatshirts en zweetbandjes en je bent een 80’s girl! Neem een oude geruite blouse, een spijkerbroek, doe de pet van je vader op en leen eventueel wat klompen en je bent houthakker!

Aangezien ik in het midden van het land woon waar katholieken sterk in de minderheid zijn en mensen raar opkijken bij het woord carnaval moet je als inwoner van deze regio gewoon een paar dagen naar het zuiden om daar de echte carnavalssfeer te proeven. Een dag voor carnaval hoorde ik tijdens mijn werk een paar meisjes over het gebeuren praten. Ze vroegen zich af wat er leuk was aan deze gebeurtenis en dat ze zelf er nooit aan mee zouden doen. “Je gaat toch niet 3 dagen voor l*l lopen?!” Zei de een tegen de ander. Ik moest even bijkomen van mijn binnenpretje. Deze mensen weten waarschijnlijk niet dat je als niet- verkleed persoon in het zuiden van het land tijdens deze 3 dagen juist wel voor l*l loopt. Het is ingeburgerd en iedereen doet er aan mee. Anders is de enige optie het zuidelijke land ontvluchtten mocht je inwoner zijn van een van de carnavalssteden. Gelukkig zijn de carnavalshaters voor mijn idee sterk in de minderheid, dus dat zal geen probleem zijn.

Ook de trends in de media hebben gevolg op inspiraties voor carnavalsoutfits. Zo heb ik tig verschillende Ben Saunders types rond zien lopen, maar ook een aantal lady gaga look alikes.
Een populair outfit voor de oudere garde is het pak met bijpassende kleurige hoed met ontelbaar medailles op de borst, daar de jongeren zich inspireren met felgekleurde outfits, matrozenpakjes, tijgertjes, bijen, roodkapjes en sneeuwwitjes. 


Tot slot is de reden voor vele carnavalsvierders om deze traditie te blijven volgen, toch echt de sfeer tijdens deze dagen. Hoewel niet veel mensen het feest afsluiten met het vasten zit de sfeer er overal goed in. Geen chagrijnig gedoe als iemand tegen je oploopt of een glas bier laat vallen. Iedereen is vrolijk en danst met elkaar. Dat is volgens mij ook de traditie zoals het hoort, met zijn allen zuipen, zingen, dansen en ontzettend veel schransen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten