vrijdag 18 maart 2011

Recept van de week

Sinds mijn reis naar Mexico, is mijn smaak zo ongeveer helemaal veranderd. Je moet wel anders eten daar, aangezien het brood alleen in zakken zit en 3 weken houdbaar is, de kaas helemaal niet smaakt zoals hier en het fruit en groente is er in overvloed wat een enorm pluspunt  voor mij is omdat ik nauwelijks vlees eet.

Omdat ik niet veel brood at, maar wel veel groente, fruit en die overheerlijke guacamole van avocados, was het belangrijk om ook eens vis te eten. Voorheen at ik wel eens vissticks, maar van een stuk zalm of tonijn moest ik niks weten!
In Playa del Carmen barst het van de sushi eettentjes, dus ik ben er met een vriendin heengegaan om de smaaksensatie te beleven waar iedereen zo enthousiast over is.
Ik begon met vegetarische rolletjes en ging daarna toch maar over op de tonijn.
Eén woord: Heerlijk! Ik was meteen verkocht.. Daarna nog regelmatig sushi gegeten en meer geëxperimenteerd met het eten van witvis, zalm en tonijn door bijvoorbeeld salades of in combinatie met groenten.
Dit heeft doorgezet na mijn terugkomst in NL, waardoor ik het erg leuk vind om vis te bereiden en recepten op te zoeken die niet alledaags zijn.. Vooral tonijn vind ik erg lekker en is ook behoorlijk gezond! Zelf tonijnsalade maken vind ik het lekkerst met wat tonijn uit blik, olijfolie erdoor en wat uitjes, tomaten en olijven naar smaak toevoegen. Op een broodje of zelfs tosti is dit een heerlijke lunch of snack!

Dit recept vond ik via smulweb, is ideaal voor 2 personen en ook nog eens licht verteerbaar!
Grillen is de ideale manier om de smaak tot zijn recht te laten komen bij de vis. Gegrilde groenten zijn ook erg lekker, dus hier ga ik binnenkort mee aan de slag.

Photo: Smulweb.nl



2 moten tonijnfilet
3 eetlepels Japanse sojasaus
250 g sperziebonen
3 eetlepels (olijf)olie
1 citroen
2 bosuitjes
75 g waterkers
150 g worteljulienne of geraspte wortel
4 eetlepels seroendeng (gebrokkelde pinda’s en stukjes kokos)

Wrijf de tonijnmoten in met 1 eetlepel sojasaus en 2 eetlepels (olijf)olie en laat ze 10 minuten liggen. Maak de sperziebonen schoon en halveer ze. Kook de sperziebonen in een pan met ruim water en wat zout in 8 minuten beetgaar. Spoel ze in een zeef onder koud stromend water af en laat ze goed uitlekken. Boen de citroen schoon en rasp er een 1 eetlepel gele schil af en pers de citroen uit.
Snijd de bosuitjes in ringetjes en verwijder de grove takjes uit de waterkers.
Klop in een slakom de citroenrasp en het citroensap met 2 eetlepels sojasaus en 2 eetlepels (olijf)olie. Schep de sperziebonen, rode peper, bosui, worteljulienne en waterkers door de dressing. Laat een grillpan goed heet worden en rooster de tonijnfilet in 6-8 minuten mooi bruin.
Keer de tonijn pas als de geroosterde kant vanzelf van de ribbels loslaat. Het gaat erg snel, dus houd goed in de gaten!
Verdeel de salade over twee borden, strooi de seroendeng erover en leg de tonijn erop.
Lekker met mie of meergranenbrood.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten